Fototips: Karamellfärg i vatten

Nyss så fotade jag sådanna här bilder:


(Tryck på den för att få den större.)


(Tryck på den för att få den större.)

Om du vill lära dig hur du gör sådanna bilder så fortsätt bara att läsa!

Här är en bild på min studio och vad du behöver:


Karamellfärg, såklart!



1. Rigga upp din lilla studio vid ett fönster (det måste vara dag så att det är ljust ute.) och om du har en fönsterkarm längst ner vid fönstret som jag så kan du ställa din vas/skål med vatten på den så att du slipper få en skugga längst ner på bilden.
2. Stoppa ner en penna i vattnet och använd manuell fokusering för att få in skärpan. Skärpan ska vara på pennan!



3. Sedan så ställer du in kameran på alla inställningar, jag brukar ha en ISO på 200-400 och slutare på ca 1/80. Bländaren ska vara så stor som möjligt. Jag brukar ha f/3.5 eller f/4.0 men man får testa sig fram och se vad som passar. Komihåg att fota utan blixt för vi vill inte ha blixten som speglar sig i glaset. Fota gärna med seriefoto också. Då kan du få fler bra bilder, istället för bara en.
4. Ställ kameran på ett stativ (skulle även funka utan tror jag, tänk då på att ha en lite snabbare slutare.)
5. Sedan droppar du bara i karamellfärgen och knäpper samtidigt.
6. Några enkla redigerningar på datorn och du har din perfekta bild!

LYCKA TILL!












Trackback